Plan ift. grænseoverskridende adfærd - elever
Mål:
En skole med god tone og positiv adfærd, hvor der er trygt og rart |
• Vi ønsker, at der sættes fokus på sprog og adfærd.
• Vi kan ikke acceptere grænseoverskridende verbal og fysisk adfærd.
• Eksempler kunne være; at eleven slår, sparker, truer eller bruger grove skældsord.
• Det er lærerens vurdering ift. ovenstående, der ligger til grund for følgende procedure;
Hvis en elev udviser en grænseoverskridende verbal og/eller fysisk adfærd overfor andre;
- Eleven tages ud af undervisningen og sendes til kontoret.
Ved behov for hjælp, kontaktes kontoret.
- Medarbejdere og elever orienterer/fortæller ledelsen om hændelsen, og på baggrund af denne vurderer skolen, om eleven/eleverne skal sendes hjem.
- Forældre kontaktes om hjemsendelse/fraværet fra undervisningen skriftligt eller mundtligt.
Af ledelsen, inklusionsvejleder eller lærer.
- SFO’en orienteres.
- Episoden dokumenteres i ’Sikre filer’ på Aula.
Med udfyldelse af skema 2, som lægges i begge elevers mapper på Aula.
- Ved gentagne episoder
Ved gentagne episoder eller særlig bekymring skal teamet sammen med forældrene (evt. i samarbejde med inklusionsvejlederne) udarbejde en pædagogisk handleplan, hvor tiltag og arbejdet omkring barnet beskrives.
- Hændelsen bringes til ressourceteamet.
Øvrige interventionsmuligheder/foranstaltninger
Med afsæt i klassens/teamets egne indsatser og tiltag, kan der i særlige tilfælde arbejdes videre med sideløbende interventionsmuligheder:
• Mægling mellem eleverne.
• Skolens inklusionstimer bruges til støtte i klassen. Her arbejdes med tydelige mål og progression for både elev og teamet (kan kombineres med muligheden for reduceret skema og enkelte timer uden for klassen eller i andre klasser).
Hvis dette ikke har ønsket effekt, kan eleven ekskluderes og tilbydes et reduceret skema, hvor undervisningen i en periode foregår uden for klassen.
• Der kan iværksættes et intensivt Klassemødeforløb med særlig fokus på grimt sprog og vredes/konflikt-håndtering.
• Der kan iværksættes og sikres en helhedsorienteret indsats, hvor forældre, familieafdeling og andre relevante samarbejdspartner involveres ved bl.a. løbende netværksmøder/samarbejdsmøder.